timovuori

Aidosti suvaitsevainen Helsinki myös autoilijoille

Kuntavaalien alla on keskusteltu paljon Helsingin kehittämisestä. Uusi yleiskaava painottaa jalalla ja pyörällä liikkumista. Samoin joukkoliikennettä kehitetään. Hyvä niin. Syystä tai toisesta autoilu näyttää olevan nykyisen valtuuston ja erityisesti vihervasemmiston hampaissa. Helsingin kaupunginvaltuuston enemmistö linjasi vuosi sitten keväällä, että autot ajetaan pois Hämeentieltä. Näin tapahtui Helsingin yrittäjien kritiikistä huolimatta. Sääliksi käy alueen asukkaita, kun autot suuntaavat Hämeentien sijasta pienemmille poikittaiskaduille.

Viimeksi kuluneella viikolla pormestariehdokas Anni Sinnemäki hyökkäsi kokoomusta ja autoilijoita vastaan, väittäen MTV3:n kanavalla autojen olevan liian rakkaita kokoomukselle. Keskustelussa tuntuu unohtuneen muutama olennainen näkökulma.  Ensinnäkin kansainvälisessä vertailussa pääkaupunkimme liikenneruuhkat ovat keskitasoa.

Joukkoliikennettä on kehitetty, ja se on toimivampi kuin joskus vuosituhannen alkupuolella. Tästä huolimatta se ei palvele riittävällä tehokkuudella kaikkia pääkaupunkiseudun työmatkalaisia. Osalle auto on välttämättömyys arjessa, jotta asiat tulevat ajallaan hoidettua. Toisilla työ saattaa sisältää paljon liikkumista paikasta toiseen, jolloin siirtymisiin käytettävä aika pitää minimoida. Työmatkailun lisäksi on paljon muutakin liikkumista, kuten harrastukset ja kaupassa asiointi, jolloin auto saattaa olla ainoa järkevä vaihtoehto.

Jotta kantakaupunki ja aivan ydinkeskusta palvelevat mahdollisimman tehokkaasti ja monipuolisesti helsinkiläisiä, on tärkeää, että logistiikka toimii alueen ja muun Suomen välillä. Siksi ei ole järkevää rakentaa keinotekoisia esteitä, jotka näivettävät ydinkeskustaa.

On hyvä, että helsinkiläiset liikkuvat mahdollisimman paljon. Kannustan kaikkia kävelemään ja pyöräilemään, mutta kaikille tämäkään ei ole vaihtoehto, vaikka haluaisi. Yksi ryhmä ovat esimerkiksi liikuntarajoitteiset.

Järkevällä liikennesuunnittelulla Helsinki pidetään elinvoimaisena. Monikulttuurinen ja suvaitsevainen Helsinki huomioi eri liikennemuodot, myös autoilijoiden tarpeet.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Jos vihreät saisivat päättää, niin kaikki kävisivät kauralla. Vihreiden aatemaailma on jo vuosikymmeniä sitten ohittanut käytännön realiteetit.

Käyttäjän MarinaLindqvist kuva
Marina Lindqvist

Tosiaankin liikuntarajoitteisia ei ilmeisesti haluta Helsinkiin. Jalkakäytävillä pyörät tunkevat päälle, ja takseillakin liikkuminen on tehty vaikeaksi autoilun rajoitusten myötä. Ilmeisesti pitäisi olla nuori ja ketterä voidakseen liikkua esteettömästi ja vapaasti kotikaupungissaan.

Toimituksen poiminnat