Ilmainen joukkoliikenne – sellaista ei ole!
Helsingin Sanomat (HS 16.1. Enemmistö kannattaa maksutonta joukkoliikennettä…) uutisoi näyttävästi Tallinnan ilmaisesta joukkoliikenteestä. Uutisessa kerrottiin, kuinka teetetyn gallupin perusteella "maksuton" joukkoliikenne saa kannatusta myös Suomenlahden toisella puolella. Mainittiin sekin, että "maksuton" joukkoliikenne tarkoittaisi yli prosentin korotusta kunnallisveroon. Näin siis, mikäli muista "maksuttomista" palveluista ei haluta leikata. Sen tarkempaa pohdintaa siitä, millaisia palveluita tuotetaan jo nyt verovaroin Helsingissä ja Tallinnassa, kirjoituksessa ei sen sijaan ollut. Tämä on ajalle tyypillistä: esitetään yksittäistä muutosta verotukseen tai palveluihin ilman, että suhteutetaan sitä laajempaan kokonaisuuteen. Ja luonnollisesti gallupia voidaan ohjata toivottuun suuntaan, kun laajempi kokonaiskuva jätetään huomioimatta.
Tallinnassa on siis maksuton joukkoliikenne, mutta miten on esimerkiksi sosiaalitukien kanssa? Kummassa kaupungissa, Helsingissä vai Tallinnassa, maksetaan enemmän sosiaalitukia. Entä miten on palveluiden kanssa? Kumpi kaupunki panostaa rahallisesti enemmän terveyspalveluihin tai opetukseen. Nämäkin palvelut kustannetaan pitkälle verovaroin. Luonnollisesti verovarat voisi käyttää nykyistä tehokkaammin ja järkevämmin. Siinä meillä on varmasti paljon opittavaa muilta.
Käytetyt rahamäärät eivät kerro kaikkea, mutta jotain ne kertovat. Eräs merkittävä menoerä julkisella sekotorilla ovat palkat. Harva helsinkiläinen opettaja tai eläkeläinen (maksetaan pääosin työssäkäyvien eläkemaksuista, eikä siis kunnallisverosta) vaihtaisi tulotasoaan Helsingistä Tallinnaan, tuskin edes vaikka olisi ilmainen joukkoliikenne.
Ja lopuksi: maksuttomia (ilmaisia) palveluita ei ole. Jonkun pitää aina maksaa ne. Nykyinen käytäntö julkisessa liikenteessä on siinä mielessä oikeudenmukainen, koska jokainen matkustaja osallistuu palvelun rahoittamiseen matkalipun muodossa. Pidetään huoli siitä, että lippujen hinnat pysyvät kohtuullisina.
Jos maksut poistettaisiin, sehän tarkoittaisi että silloin ei tarvittaisi lipuntarkastajia eikä -myyjiä. Kaikki siihen liittyvä toiminta jäisi pois, kirjanpito, suuri joukko kallispalkkaisia kokoomuslaisia päälliköitä, toimistohuoneet yms. Viimeinen miljoonien hintainen lippu-uudistuskin oli susi, kirjoitti IL 9.1.
Vaoisi olla että ilmainen liikenne ei toisikaan yhtään lisämenoja niinkuin Timo pelkää.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän kukaan ole ilmaista joukkoliikennettä ehdottanutkaan, mutta Tallinnassa ON maksuton joukkoliikenne, ja toimii erinomaisen hyvin. Osin syistä, jotka Leo Mirala kirjoitti. Tosin on siellä lipuntarkastajat, se kun on maksuton vain tallinnalaisille. He maksavat sen veroina, niin kuin helsinkiläisetkin 50 %:sesti. Eli ei se muutos niin iso olisi muuta kuin henkisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa ilmaisen joukkoliikenteen esteenä on valtion mieletön halu valvoa kansalaisten liikkumista. Nykyinen systeemi, jossa jokainen bussiin tuleva ja bussista poistuva tunnistetaan elektronisesti, on totalitarisen valtion ihanneliikkumista.
Pohjois-Koreassa on varmaan jotain samansuuntaista.
Ilmoita asiaton viesti
Mainittiin kyllä, että joukkoliikenne on Tallinnalaisille maksuton, mutta jätettiin kertomatta – ehkä tietoisesti – miksi näin on. Merkittävä syy nimittäin on se, että sillä tavoin houkuteltiin naapurikuntiin rekisteröityneitä asukkaita muuttamaan kirjansa Tallinnaan.
Ilmoita asiaton viesti
Maksuton joukkoliikenne.
Maksuton terveydenhuolto ennen -91 kun EU mentiin ja kun Kepu/kok keksi maksut terv.palveluihin .
Hoidettiin /hoidetaan verovaroista (”ilmaiseksi” ilman eri maksua verojen päälle)
Kuten -92 tuli terveyskeskusmaksut käyttöön.
Ilmoita asiaton viesti