timovuori

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastolla haluja karsia autoilua ydinkeskustassa

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto on päättänyt selvittää mahdollisuutta rajoittaa autoilua ydinkeskustassa muuttamalla autokaistoja kävelykaduiksi ja kevyen liikenteen tarpeisiin. Selvityksen alla on mm. Pohjois- ja Eteläesplanadien muuttaminen kokonaan kävelykaduiksi ja Mannerheimintiellä autokaistojen vähentäminen. Pidän itse kävelemisestä niin luonnossa kuin urbaanissa ympäristössä. Suosikkikahvilani Helsingistä löytyvät Pohjoisesplanadilta. Tästä huolimatta suhtaudun varauksella jo pelkkään ajatukseen karsia autokaistoja Helsingin ydinkeskustasta.

Helsingin kaupunginvaltuuston enemmistö päätti keväällä 2016 siirtää autot Hämeentieltä Sörnäisten rantatielle. Ensin pitää nähdä tämän linjauksen vaikutukset, kuinka järkevä se oli.  Helsingin ydinkeskusta sijaitsee niemellä, eikä ydinkeskustaa pystyy kiertämään jokaisesta ilmansuunnasta. Liikkuminen etelä-pohjoissuunnassa pitää turvata. Samaten siirtyminen satamiin ja satamista pois pitää turvata ilman lisäruuhkia. Kaupungissamme asuu paljon liikuntarajoitteisia. Meidän tulee huomioida myös näiden ihmisten tarpeet. Oma kysymyksensä on logistiikka. Jonkun pitää viedä tuotteet kauppaan. Se tapahtuu harvoin jalan tai pyörällä. Samoin pidän järkevänä selvittää keskustatunnelin rakentamisen järkevyyttä tilanteessa, jos päädytään kieltämään autoilu ydinkeskustassa. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Helsingin keskustaa ollaan hirveällä vimmalla tulppaamassa tavalliselta henkilöautoliikenteeltä. Vain osan vuodessa olevien pyöräilykaistojen rakentaminen, keskustatunnelin hylkääminen, Kruunuvuoren siltojen vaatimat ratikkakiskot, Hämeentien sulkeminen autoliikenteeltä, kaupunkibulevardien tulo sisäänmenoväylille ja nyt esitettävät uudet kävelykadut herättävät kysymyksen mitä ihmettä siellä valtuustossa oikein tapahtuu.

Kenties vihreille huikean äänisaaliin antaneet opiskelijat sekä turistit ovat sitä mieltä, että kivalta näyttää, mutta mites me muut jotka oikeasti maksamme koko hiton lystin?

Käyttäjän EdwardBreitenstein1 kuva
Edward Breitenstein

Samaa mieltä, ajaminen keskustassa pitää turvata satamista ja muutenkin. Esplanadien sulkeminen kokonaan kävelykaduiksi johtaisi turhiin ruuhkiin ja takseille turhia kiertoteitä.....

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Autoton keskusta tuhoaa kanta-Helsingin liike-elämän.

Keskustaan ei tule jäämään muita kuin turistikrääsää myyviä pikkuliikkeitä. Muut palvelut ja yritykset siirtyvät reuna-alueille, joihin päässee autolla vielä lähitulevaisuudessakin.

Ilmastonmuutoksen varaan ei kannata laskea vielä pariin vuosisataan. Meillä on vielä pitkä harppaus keski-eurooppalaiseen, lauhkeaan säähän, joka suosii jalkaisin kulkijoita.

Espoo ja Vantaa kiittävät Helsingin valtuuston hyödyllisiä idiootteja.

Helsingistä ollaan rakentamassa valtaisalla vimmalla pyöräilykaupunkia unohtaen samalla, että 90% pyöräilijöistä muuttuu autoilijoiksi syksyn edetessä. Talven kinoksissa ei pyöräile kuin O.Kivekäs kumppaneineen.

Toimituksen poiminnat